Milli gazete yazarı İdris Cevahir, “sanal cihat” olarak tanımlanan kavramın ontolojik bir tartışma olduğunu söyledi.
İslam dünyasında ortaya çıkarak terörden beslenen Boko Haram, El-Kaide, Deaş gibi örgütlerden söz eden Cevahir, Milli Gazete'deki köşe yazısında genellikle yirmili yaşlardaki gençlerin, gelişmiş Batı ülkelerindeki konforlu yaşamlarını bırakarak bu örgütlere katılmalarının sebeplerinden birinin de internet ve sosyal medya olduğunu ifade etti.
Yazısında “sanal cihat” kavramına ilişkin görüşlerini de paylaşan Cevahir şunları kaydetti:
“Sanal kimlik, sanal varlık, online-cihad, modern sorunlarımızın en yenilerinden ve etkisi giderek artmakta olan bir modern aygıt. Sanal kimlikler, sosyolojik incelemeden önce bir ontolojik tartışma ve bununla beraber bir fıkıh tartışmasıdır. Sanal kimlikler ontolojik olarak var mıdır? Sanal hesaplarla yapılan cihad kabul olur mu? Ya da sanal kimliklerin yalanları günah mıdır? Elbette bu soruların bir yanıtı var ama bunun ontolojik tartışma ve büyük bir dalga halinde büyüyen bir sorun olduğu ortadadır.”
Sanal dünyada yürütülen karşı cihat
“Sanal kimliğin en büyük toplumsal yansıması, en derin etki alanı ve en küresel neticesi sanal dünyada yürütülen bir küresel dizayn ve karşı cihadın şeklidir. Sanal dünya bilgi, ilim, tarih ve gerçekliklerden uzak yeni bir bilgi edinme yöntemi ile topluma yeni örgütlenme modeli, cihad türü ve gençlik sosyolojisi sunmaktadır.”
İnternet ve sosyal medyanın tehlikeli yönü
“Genellikle yirmili yaşlardaki gençlerin, gelişmiş Batı ülkelerindeki konforlu hayatlarını bırakıp vatanlarından çok uzakta IŞİD gibi örgütlere katılmaya iten sebeplerin tespiti oldukça çetrefilli ve karmaşık. Bu konuda net ve genellemeci bir cevap vermek oldukça zor olmakla birlikte internet ve sosyal medyanın zaman, mekân ve hudut tanımaz etkisinin çok büyük olduğunu söyleyebiliriz.”
İslam dünyasında ortaya çıkarak terörden beslenen Boko Haram, El-Kaide, Deaş gibi örgütlerden söz eden Cevahir, Milli Gazete'deki köşe yazısında genellikle yirmili yaşlardaki gençlerin, gelişmiş Batı ülkelerindeki konforlu yaşamlarını bırakarak bu örgütlere katılmalarının sebeplerinden birinin de internet ve sosyal medya olduğunu ifade etti.
Yazısında “sanal cihat” kavramına ilişkin görüşlerini de paylaşan Cevahir şunları kaydetti:
“Sanal kimlik, sanal varlık, online-cihad, modern sorunlarımızın en yenilerinden ve etkisi giderek artmakta olan bir modern aygıt. Sanal kimlikler, sosyolojik incelemeden önce bir ontolojik tartışma ve bununla beraber bir fıkıh tartışmasıdır. Sanal kimlikler ontolojik olarak var mıdır? Sanal hesaplarla yapılan cihad kabul olur mu? Ya da sanal kimliklerin yalanları günah mıdır? Elbette bu soruların bir yanıtı var ama bunun ontolojik tartışma ve büyük bir dalga halinde büyüyen bir sorun olduğu ortadadır.”
Sanal dünyada yürütülen karşı cihat
“Sanal kimliğin en büyük toplumsal yansıması, en derin etki alanı ve en küresel neticesi sanal dünyada yürütülen bir küresel dizayn ve karşı cihadın şeklidir. Sanal dünya bilgi, ilim, tarih ve gerçekliklerden uzak yeni bir bilgi edinme yöntemi ile topluma yeni örgütlenme modeli, cihad türü ve gençlik sosyolojisi sunmaktadır.”
İnternet ve sosyal medyanın tehlikeli yönü
“Genellikle yirmili yaşlardaki gençlerin, gelişmiş Batı ülkelerindeki konforlu hayatlarını bırakıp vatanlarından çok uzakta IŞİD gibi örgütlere katılmaya iten sebeplerin tespiti oldukça çetrefilli ve karmaşık. Bu konuda net ve genellemeci bir cevap vermek oldukça zor olmakla birlikte internet ve sosyal medyanın zaman, mekân ve hudut tanımaz etkisinin çok büyük olduğunu söyleyebiliriz.”