Agâh. 1978 doğumlu. Çocukluğundan itibaren Kur’an-ı Kerim kıraati eğitimleri aldı. Lisans eğitimi esnasında musiki eğitimlerine yoğunlaştı. Bugüne kadar pek çok dini musiki albümü yayınlandı, televizyon ve radyolarda programları yayınlandı. Musiki topluluklarına eğitim verdi. Dijital mecralarda albümü bulunuyor. Akademik çalışmalarını da sürdürmeye devam ediyor.
İslamvemedya.com: Agâh Bey, öncelikle sizin dijital mecralardaki albümlerinizle ilgili bilgiler almak istiyoruz. Zira, bu tür bilgiler, dijitalde dini musikinin gücüne dair fikirler veriyor. YouTube, Spotify ve varsa diğer mecralarda kaç albümünüz/eseriniz yayınlandı?
Agâh: Agâh ismiyle 2’si single olmak üzere 7 solo albüm, “Gülniyaz” ismiyle hazırlayıp yönettiğim koro olarak seslendirdiğim toplam 8 albüm (70 eser) ve bunlara ilave olarak diğer sanatçılarla birlikte yer aldığım ortak albümlerde seslendirdiğim 14 eser var. Hepsini toplarsak seslendirdiğim 84 eser dijital platformlarda yayınlanmaya devam ediyor. Bunların dışında TV programlarında seslendirdiğim eserlerden 50 kadarının videosu da youtube’da mevcut.
“Korsan youtube kanallarında da albümlerim yayınlanıyor”
İslamvemedya.com: İzlenme/dinlenme istatistiklerini de paylaşabilir misiniz?
Agâh: Youtube platformunda şahsıma ait eserlerden sadece “Yetim Kasidesi” için kum sanatıyla klip çekildi, onun dışında video klip olmayıp sadece albüm kapağıyla müzik yayını vardır. Bunların yapımcı firmalara ait lisanslı youtube kanallarındaki dinlenme sayılarına baktığımızda takriben 4,5 milyon civarında bir dinlenme rakamı mevcut, ancak resmi olmayan (korsan) kanalların youtube’a mükerrer olarak yüklediği eserlerimin dinlenme sayıları da o kadar vardır. Yani youtube da totalde 9-10 milyon kadar toplam görüntülemeden bahsedebiliriz. Spotify da ise seslendirdiğim tüm eserlerin toplamda 250.000 kadar olduğunu görebiliyorum. Diğer dijital platformlara ait detaylı bilgim yok, ancak yapımcı firmalardan tam olarak öğrenebiliriz.
“Müslüman için müziğin “La dini”si olmaz”
İslamvemedya.com: Röportaj yaptığımız bütün isimlere yönelttiğimiz gibi size de bu soruyu sormak istiyoruz: Dini musikiye neden ihtiyacımız var? Dijital mecralarda bu ihtiyaca cevap verebiliyor mı?
Agâh: Bu konuda önce kısa bir açıklama yapmak gerektiği kanaatindeyim. İslam dini bizim hayatımızın tamamını kuşatan ve yönlendiren bir yaşam biçimi olup, Müslüman için dini kuralların ve davranış şekillerinin belirsiz olduğu ya da kapsamadığı bir alan olmadığı muhakkaktır. Yani Müslüman için dini alan ve lâ dini alan olamayacağı gibi dini musiki ve la dini musiki ayrımının doğru olmadığı kanaatindeyim. Ancak bu ayrımların belirli alanlarda derinlemesine bilgiye ulaşmak, uzmanlaşmak adına tasnif edildiğini varsayarak dini musikinin öneminden bahsetmeye çalışayım.
Bildiğiniz gibi dua ve niyazlarımız, hüzün ve sevinçlerimiz, yas ve şenliklerimiz, kahramanlık ve cenklerimiz daima mûsikî ile harmanlanmış olup doğumdan ölüme her anımızda musiki yer alıyor. Bebeklere okunan ninnilerden, cenazelerde okunan salâtlara, zikir meclislerinde okunan ilahilerden, cenk meydanlarında okunan marşlara kadar nağmelerle ânı anlıyor ve yaşıyoruz. Bilhassa modern hayatın günlük koşturmacası içinde, gününü ve gönlünü bir nizama koyma ihtiyacını insanoğlu daima hissediyor ve arayış içinde oluyor. Bu noktada dini musiki olarak adlandırdığımız, ilahi, na’t, kaside, tevşih, ezan, salâ vb. birçok eserin bu ihtiyacı karşılamadaki önemini göz ardı edemeyiz. Ancak, gerek dünya genelinde gerekse ülkemiz özelinde dijital mecralardaki dinlenme rakamları ve istatistiklere baktığımızda bu ihtiyaca cevap veremediğimiz aşikârdır.
Dini Musiki Sektörünün Dijitalle İmtihanı
İslamvemedya.com: Son olarak “dini musiki sektörü”nün dijital mecralardaki sorunları neler?
Agâh: Günümüzde dijital müzik platformlarının her geçen gün büyüyerek varlığını pekiştirmesi göz önüne alınarak, bu mecrada yayımlanan gerek yerli ve yabancı gerekse dini ve la dini musiki eserlerinin tüm unsurlarının (müzikal yapı, söz, dil vb.) iyice analiz edilmesinin, sektörün dinamiklerinin tespit edilebilmesi açısından çok faydalı olacağı düşüncesindeyim.
Örneğin, dijital platformlarda en çok dinlenen müzikal formların popüler müzik formlarında olması ve form çeşitliliğin neredeyse kalmaması dikkat çekmektedir. Bilhassa ülkemizde dini musiki geçmişi dikkate alındığında bu icralardaki form çeşitliliğinin (ilahi, na’t, kaside, mevlid, Mevlevi ayini vs) popüler müzik formları karşısında hiç yer bulamaması araştırılması gereken önemli bir husustur. Diğer taraftan yeni çıkan “hip-hop, R&B, rap” vb. müzik formlarında dini müzik eserlerinin sayılarının gerek yerli gerek yabancı müzik platformlarında artmaya başladığı da önemli bir husustur.
Dini musikinin özüne sadık kalarak dijital mecralardaki tüm bu değişen şartlar ve yapılara uygun eserler hazırlama çabasında olmak gerekiyor. Ancak bunu deneme yanılma yöntemiyle değil, derinlemesine bir analiz sonucunda yapılacak bir plan dâhilinde sektörün dinamiklerine göre ve sistemli olarak gerçekleştirmek gerekiyor. Çünkü deneme yanılma yoluyla yapılan her yanlış eser dijital müzik çöplüğünde yerini alıyor ve faydadan çok zarar veriyor
Hali hazırda dijital müzik platformlarındaki dini musiki eserlerinin analizi üzerine doktora tezimi hazırlamaya devam ediyorum. İnşallah, tezim tamamlandığında bu alanda yaşanan sorunların çözümü için bir katkı olması ümidiyle…
İslamvemedya.com: Agâh Bey, öncelikle sizin dijital mecralardaki albümlerinizle ilgili bilgiler almak istiyoruz. Zira, bu tür bilgiler, dijitalde dini musikinin gücüne dair fikirler veriyor. YouTube, Spotify ve varsa diğer mecralarda kaç albümünüz/eseriniz yayınlandı?
Agâh: Agâh ismiyle 2’si single olmak üzere 7 solo albüm, “Gülniyaz” ismiyle hazırlayıp yönettiğim koro olarak seslendirdiğim toplam 8 albüm (70 eser) ve bunlara ilave olarak diğer sanatçılarla birlikte yer aldığım ortak albümlerde seslendirdiğim 14 eser var. Hepsini toplarsak seslendirdiğim 84 eser dijital platformlarda yayınlanmaya devam ediyor. Bunların dışında TV programlarında seslendirdiğim eserlerden 50 kadarının videosu da youtube’da mevcut.
“Korsan youtube kanallarında da albümlerim yayınlanıyor”
İslamvemedya.com: İzlenme/dinlenme istatistiklerini de paylaşabilir misiniz?
Agâh: Youtube platformunda şahsıma ait eserlerden sadece “Yetim Kasidesi” için kum sanatıyla klip çekildi, onun dışında video klip olmayıp sadece albüm kapağıyla müzik yayını vardır. Bunların yapımcı firmalara ait lisanslı youtube kanallarındaki dinlenme sayılarına baktığımızda takriben 4,5 milyon civarında bir dinlenme rakamı mevcut, ancak resmi olmayan (korsan) kanalların youtube’a mükerrer olarak yüklediği eserlerimin dinlenme sayıları da o kadar vardır. Yani youtube da totalde 9-10 milyon kadar toplam görüntülemeden bahsedebiliriz. Spotify da ise seslendirdiğim tüm eserlerin toplamda 250.000 kadar olduğunu görebiliyorum. Diğer dijital platformlara ait detaylı bilgim yok, ancak yapımcı firmalardan tam olarak öğrenebiliriz.
“Müslüman için müziğin “La dini”si olmaz”
İslamvemedya.com: Röportaj yaptığımız bütün isimlere yönelttiğimiz gibi size de bu soruyu sormak istiyoruz: Dini musikiye neden ihtiyacımız var? Dijital mecralarda bu ihtiyaca cevap verebiliyor mı?
Agâh: Bu konuda önce kısa bir açıklama yapmak gerektiği kanaatindeyim. İslam dini bizim hayatımızın tamamını kuşatan ve yönlendiren bir yaşam biçimi olup, Müslüman için dini kuralların ve davranış şekillerinin belirsiz olduğu ya da kapsamadığı bir alan olmadığı muhakkaktır. Yani Müslüman için dini alan ve lâ dini alan olamayacağı gibi dini musiki ve la dini musiki ayrımının doğru olmadığı kanaatindeyim. Ancak bu ayrımların belirli alanlarda derinlemesine bilgiye ulaşmak, uzmanlaşmak adına tasnif edildiğini varsayarak dini musikinin öneminden bahsetmeye çalışayım.
Bildiğiniz gibi dua ve niyazlarımız, hüzün ve sevinçlerimiz, yas ve şenliklerimiz, kahramanlık ve cenklerimiz daima mûsikî ile harmanlanmış olup doğumdan ölüme her anımızda musiki yer alıyor. Bebeklere okunan ninnilerden, cenazelerde okunan salâtlara, zikir meclislerinde okunan ilahilerden, cenk meydanlarında okunan marşlara kadar nağmelerle ânı anlıyor ve yaşıyoruz. Bilhassa modern hayatın günlük koşturmacası içinde, gününü ve gönlünü bir nizama koyma ihtiyacını insanoğlu daima hissediyor ve arayış içinde oluyor. Bu noktada dini musiki olarak adlandırdığımız, ilahi, na’t, kaside, tevşih, ezan, salâ vb. birçok eserin bu ihtiyacı karşılamadaki önemini göz ardı edemeyiz. Ancak, gerek dünya genelinde gerekse ülkemiz özelinde dijital mecralardaki dinlenme rakamları ve istatistiklere baktığımızda bu ihtiyaca cevap veremediğimiz aşikârdır.
Dini Musiki Sektörünün Dijitalle İmtihanı
İslamvemedya.com: Son olarak “dini musiki sektörü”nün dijital mecralardaki sorunları neler?
Agâh: Günümüzde dijital müzik platformlarının her geçen gün büyüyerek varlığını pekiştirmesi göz önüne alınarak, bu mecrada yayımlanan gerek yerli ve yabancı gerekse dini ve la dini musiki eserlerinin tüm unsurlarının (müzikal yapı, söz, dil vb.) iyice analiz edilmesinin, sektörün dinamiklerinin tespit edilebilmesi açısından çok faydalı olacağı düşüncesindeyim.
Örneğin, dijital platformlarda en çok dinlenen müzikal formların popüler müzik formlarında olması ve form çeşitliliğin neredeyse kalmaması dikkat çekmektedir. Bilhassa ülkemizde dini musiki geçmişi dikkate alındığında bu icralardaki form çeşitliliğinin (ilahi, na’t, kaside, mevlid, Mevlevi ayini vs) popüler müzik formları karşısında hiç yer bulamaması araştırılması gereken önemli bir husustur. Diğer taraftan yeni çıkan “hip-hop, R&B, rap” vb. müzik formlarında dini müzik eserlerinin sayılarının gerek yerli gerek yabancı müzik platformlarında artmaya başladığı da önemli bir husustur.
Dini musikinin özüne sadık kalarak dijital mecralardaki tüm bu değişen şartlar ve yapılara uygun eserler hazırlama çabasında olmak gerekiyor. Ancak bunu deneme yanılma yöntemiyle değil, derinlemesine bir analiz sonucunda yapılacak bir plan dâhilinde sektörün dinamiklerine göre ve sistemli olarak gerçekleştirmek gerekiyor. Çünkü deneme yanılma yoluyla yapılan her yanlış eser dijital müzik çöplüğünde yerini alıyor ve faydadan çok zarar veriyor
Hali hazırda dijital müzik platformlarındaki dini musiki eserlerinin analizi üzerine doktora tezimi hazırlamaya devam ediyorum. İnşallah, tezim tamamlandığında bu alanda yaşanan sorunların çözümü için bir katkı olması ümidiyle…
Allah razı olsun Agah bey çok güzel açıklamış. Kendisini de severek takip ediyoruz, yolu açık olsun...
Severek dinledigimiz bir sanatçı. Kendisine basarılar diliyorum